Wat eet je baby de eerste 12 weken?

Groentehapjes

 

Wat vindt uw kleintje lekker? Onze baby houdt zeker van worteltjes en we doen ze soms ’s morgens als eerste in een zakje zodat onze kleine ze overdag kan eten. Zijn favoriete snack op dit moment is een sinaasappel.

verbazend dat steeds meer consumenten biologische groenten en fruit kopen. In de winkel vinden we biologische, hele wortelen, appelen, sinaasappelen, druiven en tomaten voor baby’s van 6 maanden en ouder. En die biologische producten zijn even gezond als de producten uit de winkel.

Als u de groenten en het fruit te vroeg op de dag koopt en ze koel bewaart om ze de hele week te kunnen bewaren, is de kans groot dat ze vóór het aanbevolen tijdstip van 10-11 uur worden opgegeten.

Dit geeft je tijd voor andere dingen die je nodig hebt, zoals ontbijt en lunch. Een baby heeft ’s morgens meestal geen eetlust. Misschien wil hij wel cornflakes of een zak chips eten. Als je geluk hebt krijg je misschien een paar oprispingen van de suiker in de cornflakes.

Omdat veel babyvoeding veel vruchtensap bevat, bestaat er een risico op verstikking als u een baby jonger dan 6 maanden te veel vruchtensap geeft. Tenzij uw arts toestemming geeft, mogen sapvoeders geen vruchtensap mengen met andere voedingsmiddelen. Kijk altijd op het etiket voor de exacte portiegrootte.

Kinderen van 4-6 maanden kunnen de meeste voedingsmiddelen eten, maar mogen nooit rauwe groenten eten. Begin met kleine beetjes rauwe groente, zoals komkommer, worteltjes of selderij. WERK OP tot ongeveer een ½ kopje rauwe groenten per dag.

Verhoog geleidelijk de hoeveelheid rauwe groenten (en fruit) en verminder de hoeveelheid bewerkte voedingsmiddelen die het kind eet. Tegen de tijd dat ze 1-3 jaar oud zijn, zouden ze een kleine hoeveelheid bewerkte voedingsmiddelen moeten eten.

Naarmate ze ouder worden, zullen de meeste kinderen voedsel kiezen dat geen additieven of conserveringsmiddelen bevat, maar ze zullen over het algemeen niet genieten van voedsel met veel additieven, kleuren of smaken. Geef ze de keuze uit voedingsmiddelen die ze lekker vinden en laat ze voedingsmiddelen kiezen die ze willen eten. Geef niet toe aan hun vraag naar “slecht” voedsel.

4-6 jaar – Kinderen kunnen meer voedsel uit de hoofdvoedselgroep gaan eten. Op deze leeftijd kunnen kinderen beginnen met het lezen van etiketten op voedingsmiddelen. Zorg ervoor dat u bij elke maaltijd 2-3 porties melk, yoghurt of kaas eet.

Voor oudere kinderen zijn er veel mogelijkheden om te overwegen bij het plannen van een maaltijd. Afhankelijk van hun leeftijd willen ze misschien voedsel proberen uit elk van de vier voedselgroepen. Als uw kinderen toe zijn aan tussendoortjes, kies dan tussendoortjes die fruit en groenten bevatten. Zorg ervoor dat u een verscheidenheid aan granen, bonen en graankorrels aanbiedt, omdat verschillende granen en bonen verschillende voedingsstoffen bieden.

Als kinderen ouder worden, moet je ook aandacht besteden aan hun eetgewoonten. Zorg ervoor dat je veel fruit en groenten in hun dieet opneemt. Ben je het spel al voor? Het onderzoek van vandaag heeft ons enkele zeer nuttige tips gegeven om onze kinderen gezonde eetgewoonten aan te leren.

Wit brood, of ander gebleekt meel, is altijd een no-no. Kies altijd voor 100% volkoren of volkoren producten. Zorg ervoor dat u de etiketten leest. Wit meel is verdwenen en vervangen door volkoren, en volkoren meel krijgt steeds meer de voorkeur. Het woord “volkoren” staat ook op steeds meer producten. Hoewel volkorenproducten veel duurder zijn dan witte, zijn ze veel beter voor je. Je kunt veel voedingswaarde krijgen voor heel weinig geld.

Bij het kiezen van voedsel weten de meeste kinderen meteen wat ze lekker vinden. Maak je niet druk als je kind niet meteen naar je toe komt en om een banaan vraagt. Misschien heeft hij of zij er al een geprobeerd en vindt hij of zij die lekker. Vraag hem dan wat hij van de andere fruitsoorten vindt. Je kunt de mate waarin ze groenten lusten afmeten aan de manier waarop ze die eten. Expliciete manieren waarop ze kunnen zeggen “dat vind ik lekker” of “dat vind ik niet lekker” zullen je helpen te weten of ze die zullen verdragen.

U zult een veel betere ouder en uw kinderen zijn als u zo veel mogelijk problemen vooraf diagnosticeert. Wat je kinderen de eerste twaalf weken van hun leven eten, is wat ze de rest van hun leven zullen eten. Dus hoe eerder je ze alternatieven kunt bieden voor het voedsel dat ze kiezen (wanneer ze kiezen), hoe beter deze keuzes zullen zijn. Maar alleen jij kunt de verandering maken. Uw liefdevolle zorg voor het welzijn van uw kind kan alle voedselkeuzes die ze maken overwinnen.

Lees meer:

Babyhapjes 5 maanden